از Linkedin آقای arash hosseini #مهندسی_سیستم لینک در نظرات پست
مهندسی سیستم بخش ششم:
پذیرش سیستم :
میزان موفقیت هر سیستم دست ساخته بشر و ماموریتش در شاخص های پذیرش ذیل نهفته است :
· آیا بازار برای پذیرش سیستم جدید آمادگی دارد ؟ یک نیاز عملیاتی به پنجره ای از موقعیت های جدید
· درک کاربر از ابزارهای عملیاتی، سازگاری و در دسترس بودن
· توانایی سیستم در انجام و به ثمر رساندن اهداف کاربر – اثر بخشی سیستم
· بازگشت سرمایه برای منابع وابسته به عملیات و نگهداری سیستم – به صرفه بودن
بیشتر افراد پذیرش سیستم را از دریچه رضایت زمینه کاری مشتری می بینند. مهندسین غالبا اندازه گیری این موضوع را به بعد از ارائه و توزیع سیستم در بازار محول می کنند. بر اساس چیزی که سازمان از نظرسنجی های پس از تحویل می آموزد، مهندسین ممکن است سیستم یا محصول را اصلاح کنند اگر :
· کاربر موقعیتی جدید برای رفع کمبودها، طی یک قرارداد توسعه به آنها ارائه نماید. البته کمبودهایی که در قرارداد اولیه در نظر گرفته نشده باشد.
· پیش بینی های سود بلندمدت سرمایه گذاری داخلی را ارزشمندتر نماید.
شما به عنوان یک مهندس سیستم باید نیازهای عملیاتی کاربر را قبل از توسعه و نظر سنجی درک نمائید، شما باید درک کنید که :
· کاربر قرار است چگونه از سیستم یا محصول شما استفاده نماید ؟
· چه معیارهایی برای موفقیت باید اعمال شود ؟
· پیامد شکست کاربر و بوجود آمدن شاخه های جدید از درجاتی از موفقیت چیست ؟
اگر توسعه دهندگان سیستم شاخص موفقیت برای پذیرش سیستم از طرف کاربر را درک ننمایند، بهترین طراحی نیز بیهوده خواهد بود، در نتیجه این موضوع یکی از مفاهیم پایه در مهندسی سیستم خواهد بود. شاخص های پذیرش یاد شده اگر چه از نظر روانی برابر به نظر می رسند، بندرت به صورت همزمان در حالت مطلوب قرار می گیرند. معیارهای ذهنی – یعنی درک از ابزارهای عملیاتی، مناسب بودن و دسترس پذیری، اغلب معیارهای عینی موفقیت سیستم (اثربخشی . به صرفه بودن) را مبهم می نماید.
· فاکتورهای نگاه ذهنی ، حس و درک در جامعه همتایان سیستم یا منبع سرمایه گذاری قالبا پذیرش موفقیت سیستم از دید کاربر را تا اندازه ای تیره تار می نماید.
· در مقابل، کاربر برای همان دلایل ذهنی ممکن است موفقیت عینی یک سیستم را زیر سوال ببرد.
در نهایت، برخی از رویدادها بررسی واقعیت را ممکن می سازد. یک تصمیم برای ادامه کار با یک سیستم ممکن است منجر به ایجاد نیاز به یک بروزرسانی برای تصحیح کمبودها، حذف تدریجی یک سیستم یا جایگزینی آن با یک سیستم جدید گردد. یک آن
ابزار عملیاتی، مناسب، در دسترس و موثر پیش ران اطمینان از وجود مهندسی سیستم به عنوان یکی از اجزای اصلی توسعه کلان از ایده تا ارائه نهایی میباشد. این فاکتورها به مانند شعار در میان بازاریاب ها مرسوم هستند و اغلب اندازه گیری آنها برای پیاده سازی بسیار دشوار می باشد. به طور معمول پیاده سازی سیستم نیاز به متخصصینی دارد که میزان قابل توجهی از تمرکز عمر کاری خود را بر اندازه گیری و ارائه این اطلاعات به نحوی که واقعی و قابل فهم برای تصمیم گیران کلیدی باشد، صرف کرده اند.
چالش های کلیدی توسعه سیستم های قابل پذیرش از طرف کاربران :
موفقیت و درجه پذیرش سیستم، محصول یا خدمت غالبا به کمک پاسخ به مجموعه ای سوالات که با آنالیز قبل از توسعه و با بازخورد و دریافت نتایج بعد از توسعه اندازه گیری می شود، اندازه گیری می شود. سوالاتی شامل موارد ذیل :
· آیا زمان معرفی سیستم جدید مناسب است ؟ ایا بازار از نظر حسی و ذهنی آمادگی پذیرش سیستم، محصول یا خدمت جدید که توسط نیازهای کاری و عملیاتی هدایت می شود را دارد؟
· آیا امکان پذیری سیستم به کفایت به سرمایه گذار کاربران و توسعه دهندگان باز گشت سرمایه را گواهی می دهد ؟
· آیا سیستم پیشنهادی به صورت عملیاتی ابزاری برای کاربر در ارتباط با ماموریت و اهداف سازمانش می باشد ؟
· آیا سیستم پیشنهادی به صورت عملیاتی مناسب تمامی ذی نفعان برنامه مورد نظر خود می باشد ؟
· آیا سیستم پیشنهادی به صورت عملیاتی در هنگام انجام وظائف محوله برای انجام ماموریت در دسترس است ؟
· آیا سیستم پیشنهادی به صورت عملیاتی از جهت بودجه و کارایی فنی برای دستیابی به ماموریت برنامه ها و اهداف محوله اش موثر است ؟